ABC Jak oblokować silnik w Ogarze 200
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Wto 12:49, 08 Lip 2008    Temat postu: ABC Jak oblokować silnik w Ogarze 200

Jak zapewne dobrze wiecie w motorowerze produkowanym przez zakłady Romet na potrzeby polskiego rynku, w Ogarze 200 został zastosowany silnik czechosłowacki typu 223. Został on wyciągnięty z czeskiej Jawy 50 na przykład typu 23 mustang. Silnik ten był jak na tamte czasy bardzo silny i parametrami przewyższał polską konkurencję. Został głównie sprowadzony z powodu, iż Ogar 200 miał być motortowerem dwuosobowym a silniki polskiej produkcji nie dysponowały odpowiednią mocą. Niestety podczas sprowadzania silnika polskie przpisy poważnie ograniczały jego parametry i na zlecenie silniki były blokowane na nasz rynek. Powodowało to, że silnik miał moc ok. 2KM przy 4500obr./min. Było to i tak nieporównywalnie więcej jak z polskim silnikiem 1,7KM przy 4800obr./min. Silniki te różniły się budową, pojemnością(tylko o 1/10; czechosłowacki 49,9ccm; polski DEZAMET 49,8ccm), skrzynią biegów(trzybiegowa; dwubiegowa) i stopniem sprężania. Dlatego przed przystąpieniem do odblokowywania ważne jest aby wszystkie ważne elementy silnika były w nienagannym stanie. Odbolkowanie te powinno spowodować zmianę parametrów 3,5KM przy 6500obr./min. Oczywiście przy idealnym stanie silnika, dobrych łożyskach, braku luzów szczególnie na wale i idealnym stanie podzespołów układu tłok-cylinder, i kompresji na poziomie 9,5 atmosfery. Zaleca się by każda wymieniana część szczególnie w polsce była jak najlepszej jakości, czyli w tym wypadku produkcji czeskiej. Nie zaleca się stosowania polskich wyrobów pomimo, iż są tańsze, ponieważ elementy te ulegają szybszemu zużyciu. Zmiany w oddławieniu silnika nie powodują szybszego zużycia silnika a w pewnym sensie go wydłużają! Dzieje się tak, ponieważ zablokoway silnik staje się mółowaty i mocno ograniczony co powoduje w tylko niektórych wypadkach szybsze zużycie elementów. Zmiany te są proste i nie wymagają większych umiejętności manulanych czy dydaktycznych. Obejmują one:
-zapłon
-gaźnik
-krućiec
-tłumik
i opiszę je w tej kolejności w punktach.

1.Zmiana zapłonu polega na przestawiniu tego elementu w taki sposób aby iskra następowała od 1,60mm do 2,00mm przed GMP(górny martwy punkt tłoka, najdalsze jego wysunięcię w przód). Orginalnie iskra następuję w przedziale od 1,20mm do 1,50mm przed GMP. Przestawienie te nie jest do konca łatwe i może sprawić niedoświadczonym użytkownikom nielada problem. Aby dokoniać tej zmiany należy:
-Odkręcić trzy śruby mocujące dekiel z prawej strony silnika
-Ustaw tłok w GMP i kręcąc odwrotnie wałem(za pomocą koła jak włączysz bieg) ustaw tłok do tyłu w wcześniej wpomnianym przedziale, 1,6 - 2,0mm
-Odkręć dwie śruby mocujące iskrownik
-Pokręć delikatnie iskrownikiem w prawo w taki sposób aby styki platynek się rozwarły(na odległość kartki papieru, bibułki), uważając aby magneto nie wykonalo żadnego ruchu
-Zakręć śruby mocujące iskrownik, tylko tak aby ich nie przekręcić
-Ustaw tłok w GMP i ustaw przerwę między stykami 0,40mm - 0,45mm
-Kręć wałem tak długo aż między styki będziesz mogł wsadzić bibułkę
-Sprawdź położenie tłoka, jeżeli nie znajduje się w wpomnianym przedziale wszystko dokręć, jężeli nie postępuj od drugiego punktu z taką różnicą, że gdy przerwa ta jest za duża kręć iskrownikiem w lewo a gdy za mała w prawo.
Muszę jeszcze raz zaznaczyć, że taka zmiana może nawet doprowadzić do zaniku iskry. Więc warto potem sprawdzić czy motorower zadziała. W skrajnych przypadkach źle nastawionego zapłonu gdy silnik "strzela" w rurę wydechową zapłon należy dać wcześniej(iskrownik w prawo), a gdy w gaźnik zapłon należy opóźnić(iskrownik w lewo) zawsze pamiętając o ponownym ustawieniu platynek. Gdy nie wytłumaczyłem wystarczająco proszę tutaj: http://www.jawa50.fora.pl/tutoriale,23/ustawienie-zaplonu-jak-to-sie-robi,2765.html . Taka zmiana spowoduje większą moc silnika, mniejsze zużycie paliwa i powinien palić na dotyk. Bez przelania do 3 - 5 udeżeniach w kopnik. Przy okazji można też wymienić świecę na taką, która ma większą ciepłote. Orginalnie polacy stosowali Iskrę F80 a czesi świecę Brisk. No i taka zmiana wymaga ponownej regulacji gaźnika.

2. A teraz właśnie o nim. Gdy mamy go już wyczyszczonego i wszystkie kanały są drożne możemy przystąpić do lekkiej zmiany. Zmienia się dyszę. Gdy popatrzymy od lewej strony na gaźnik widzimy trzy śruby. Tej srebnej w środku nie ruszamy. Pozostają nam dwie złote. Wykręcamy obie. Tą krótszą wkręcamy spowrotem bez zmian bo jest to dysza biegu jałowego. Co do tej dłuższej musimy ją wymienić. Powinna mieć ona oznaczenie 65(mówię wszystko tak jakby silnki był zablokowany) w tej chwili. Trzebaby zastosować w miejscu tamtej nową o oznaczeniu 68, ewentualnie 70. Sprawdzamy jak chodzi motorower i regulujemy na nowo gaźnik( http://www.jawa50.fora.pl/tutoriale,23/regulacja-i-czyszczenie-gaznika,2770.html ). Taka zmiana jest mało pracochłonna a skuteczna. Silnik powinien się lepiej wkręcać na obroty.

3. Żeby pobawić się krućcem trzeba mieć odpowiednie pilniki i okręcić parę elementów. Odkręcamy gaźnik(dwie śruby) i element(krućiec) od którego go odkręciliśmy(też dwie śruby). Gdy popatrzymy na krućiec w miejscu gdzie łączy się z gażnikiem zauważymu okrągły mały otwór. Teraz popatrzmy na otwór w gażniky też w miejscu tego łączenia, jest on prostokątny. Naszym zadaniem jest doprowadzenie małego otworu w krućcu do wymiarów otworu w gaźniku. Trzeba to zrobić bardzo dokładnie i najlepiej za pomocą drobnych pilników. Można do tego użyć tektury. Bierzesz kawałek tektury i wycinasz do rozmiarow okna w gaźniku a następnie odrysowujesz na krućcu. Gdy krućiec jest już dokładnie spiłowany można go od środka wypolerować. Taki krućiec można kupić gotowy w sklepie. Podczas składania śruby trzeba dokręcać dokladnie nie zapominając o zastosowaniu uszczelek, teraz pod krućiec nie musi zastosować nową uszczelkę i dokładnie spasować ją z otworem w krućcu. Przestrzegam na szcelność wszystkich połączeń bo silnik nie może dostawać lewego powietrza! Taka przeróbka jest dośc pracochlonna ale naprawdę dużo daje.

4. Ostatnią przeróbką jest blokowany tłumik. Jak we wszystkich punktach wpominałem na początku trzeba go wyczyścić. Zacznijmy o kolanka. Kolanko w miejscu łączenia z cylindrem powinno być idealnie szczelne! Gdy kolanko łączy się z tłumikiem i wchodzi do środka, wchodzi tam na około 15cm. Należy je drastycznie skrócić tym więcej tym lepiej. Polecam zrobić to tak aby wchodziło na mniejwiecej 2 - 3cm. Tłumik polecam kupić nowy najlepiej czeski, ale z starym też można sobie poradzić. Po reozebraniu należy wziąść do ręki dławik, to ta część na samym końcu i długim wierłem przewiercić go wzdłuż conajmniej dwa razy i złożyć wszystko spowrotem. Składając trzeba uważać na łączenie kolanka z tłumiekiem, bo połączenie te musi być ja najbardziej szczelne. Warto użyć jakieś opaski zaciskowej i specjalnego sznurka do wygłuszania wydechów. Osobiście nie polecam rozwiercania dławika bo motorower staje się strasznie głośny. Jeżeli komuś nie zależy na hałasie może także ponawiercać tłumik od spodu. Ale dzwięk silnika będzie wtedy na pograniczu prawa i można za to zostać ukarany. Nie wolno jeździć bez tłumika a tym bardziej bez kolanka! Fakt że silnik dostaje jednego konia gratis, ale silnik staje się mniej ekonomiczny, zużywa więcej paliwa i w dodatku elementy się bardzo zużywają a pierścienie na tłoku poprostu pękają. Już nie mówię o dzwięku bo jest nie do wytrzymania! Dużo można zyskać dobrze uszczelniając wydech nie tylko dla uszu ale także w osiągach.

Tak odblokowany motorower powinien zmienić prędkość maksymalną z 50km/h do 65km/h. Po krótkiej przejażdżce można stwiedzić, że dostał drugą młodość. Jego przebieg nadal powinin się klasyfikować w granicach 20 000 km. Wszytkie opisane wyżej zabiegi nie polegają na tuningu. Choć można tak myśleć, ponieważ większość żeczy związanych z tuningiem polega na poprawianiu niedokładnościu producenta. I myslę że wkońcu przstaną pojawiać się posty typu, jak odblokować silnik!?

Pozdrawiam

Po latach dodam jeszcze jedną informację, przy modyfikowaniu układu wydechowego obniżamy punkt maksymalnego momentu obrotowego i choć motor staje się bardziej zrywny w rzeczywistości może jechać wolniej. Osobiście uważam, że zablokowane silniczki były lepsze, wytrzymywały większe przebiegi, nie psuły się(choć to zasługa nieumiejętnych userów), były ciche, paliły ok. 3l/100km i odpalały z pierwszego kopa, dziś to rzadkość... już wiecie dlaczego?! Pozdrawiam


Post został pochwalony 21 razy

Ostatnio zmieniony przez pks100 dnia Nie 15:47, 14 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Marxin92
Początkujący
Początkujący



Dołączył: 12 Mar 2009
Posty: 48
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5

PostWysłany: Pią 21:21, 27 Mar 2009    Temat postu:

witam z czego to zauwazyłem to ja wmojej jawce mam dysze 68 to jest inna niz zwykła??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Goger
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 21 Paź 2008
Posty: 274
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 22:09, 27 Mar 2009    Temat postu:

No to ode mnie masz następną pochwałę. Boś się troche opisał.

Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Pią 22:20, 27 Mar 2009    Temat postu:

Marxin92 napisał:
witam z czego to zauwazyłem to ja wmojej jawce mam dysze 68 to jest inna niz zwykła??


Blokowane Jawki mialy chyba dysze 65. Ty masz dysze 68 co oznacza, ze masz prawidlowa wersje. Byly takze czasem monowane 70, jezeli na 68 silnik zle pracowal, ale to tylko wersje sprowadzane i nie z naszego rynku. Rzadkosciamjest spotkac 72, czy 74 stosowana w czechach jako element tuningu do cylindra o zwiekszonej pojemnosci. W seryjnym silniku zastosowanie takiej dyszy nie mialo by sensu.

Dzieki Goger Wink

Kiedys pisalem komus wiadomosc na PW odnosnie tlumika i jego tuningowi. Moze sie komus przydac, jak przerobic wydech(przepraszam za bledy Smile ) :

Cytat:
Powiem Ci tak, przede wszystkim zaopatrz sie w pozadna obejme zaciskowa, bdb. uszczelke i sznurek do uszczelniania wydechu. Nalej czegos latwopalnego do tlumiaka po jego rozebraniu i zapal, wszystko ma sie dopalic, lub wyplynac. To samo zrob z kolankiem. Teraz mozesz zaczynac. Sciagnij cylinder i spojrz na okno kanalu wylotowego. Ma ono takie zwezenia na rogach, spiluj je tak aby okno na celej dlugosci mailo takie wymiary jak okno na tulei cylindra. Ta robota musi byc wykonana dokladnie a kanal wypolerowany, potem wszystko nalezy wyczyscic i zalozyc spowrotem. Przy okazji mozna przegwintowac szpilki pod wieksza srube, rozgrzac nowy gwint do wysokiej temperatury i czekac az sam ostygnie, potem na koncu go szybciej schlodzic. Teraz kolanko, jak jest dlugie nalezy je skrocic. Potem w miejscu gdzie laczy sie z cylindrem nalezy rowiecic otwory pod wieksze szpilki(je takze zamatowac) i usunac nadlew pilnikiem. Prawie zawsze wystepuje, krawedz ma byc gladka. Dalej to tylko spasowanie okien i uszczelki a takze pozadne skrecenie z podkladkami sprezynujacymi. Teraz silnik ma bdb. moc. Idziemy dalej, potraktuj drugi koniec papierem sciernym i owin cienkim paskiem azbestowym lub sznurkiem wytlumiajacym, nanies smar aby calosc sie trzymala razem. Koncowke rury spiluj tak aby powstala ostra krawedz, piluje sie od wewnatrz, ale bez progow. Czyli kolanko skonczone teraz najgorasza robota, czyli wydech. Na poczatek musisz wywalic przegrode i wstawic wlasna dorobiona lub ta z simsona. Zaznacz jej srodek i umiesc go dokladnie w miescu, gdzie znajdowala sie stara(kreska srodka na stozku). oczywiscie zwezeniem ku wylotwi. Nalezaloby calosc przyspawac dokladnie a nastepnie obrobic pilnikiem aby nie bylo ostrych krawedzi. Od drugiej strony(od wylotu) stozek mozna oblozyc materialem wytlumiajacym tlumiki i pozadnie ubic, nie moze to zaslaniac wylotu stozka ani za niego nadmiar wychodzic. Trzeba walnac spaw na laczniu z kolanikiem. Tak od wewnatrz i dopracowac pilnmikiem, tak aby kolanko zatrzymalo sie na spawie i nie tworzyly sie progi, trudne ale wykonalne. Nastepnie nalezy naciac lekko tlumik od spodu ale nie rozciac. Pozostaje koncowka tlumika. Nalezy ja poobijac po bokach by tworzyla leciutki stozek, radze nie nacinac a otwory w dlawiku nalezy poszerzyc, ale lekko. Teraz nalezy nalozyc dlawik uszczelniajac sznurkie(ma on takze wlasciwosci tlumiace) i zaspawac. Spawy estetycznie nalezy wyrownac. Pozostaje nalozenie tlumika na kolanko i pozadne skrecenie pozadna obejma. Calosc mozna ladnie estetycznie pomalowac lub ochromowac. Tlumik trezba przymocowac do ramy, dobrze jest go lekko zamortyzwoac, podkladajac pod sruby gumy termoodporne. Taki tlumik bedzie dawal bardzo duzo. Silnik zacznie mniej spalac, mniej kopcic, bedzie bardziej ekonomiczne i bedzie mial wieksza moc. Roznica bedzie mocno zauwazalna. Ale jak kazda robote nalezy wykonac do bardzo dokladnie. Ja na cos takiego poswiecilbym ok. 2 tygodni, poniewaz taki tlumik juz jest praktycznie nie rozkrecalny. Pozdrawiam
[/b]

Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez pks100 dnia Pią 22:21, 27 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Potfur
Bywalec
Bywalec



Dołączył: 10 Kwi 2009
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Ogarolandia

PostWysłany: Pią 15:54, 10 Kwi 2009    Temat postu:

poprzedni właściciel ogara już to zrobił Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zwirex
Początkujący
Początkujący



Dołączył: 13 Kwi 2009
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stargard szczeciński

PostWysłany: Wto 11:35, 14 Kwi 2009    Temat postu:

Witam. A jak ja mam tłumik od simsona to też muszę coś w nim przerabiać czy wystarczy skrócić kolanko? Zdaje mi sie, że wystarczy kolanko, bo przecież simków nie blokowali... Pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Wto 17:01, 14 Kwi 2009    Temat postu:

zwirex napisał:
Witam. A jak ja mam tłumik od simsona to też muszę coś w nim przerabiać czy wystarczy skrócić kolanko? Zdaje mi sie, że wystarczy kolanko, bo przecież simków nie blokowali... Pozdrawiam


Chmm, jest to jednak troszke inny tlumik. Wypadaloby przynajmniej pobawic sie z przesunieciem stozka blizej lub dalej od cylindra, Dyfuzor powinien miec idealne wymiary, tzn. ten pseudo dyfuzor, ktorego w jawce brak. W simku sa jego jakies slady... Sa to jednak inne silniki, musisz sie pobawic. Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zwirex
Początkujący
Początkujący



Dołączył: 13 Kwi 2009
Posty: 20
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Stargard szczeciński

PostWysłany: Wto 17:51, 14 Kwi 2009    Temat postu:

No dyfuzor pasuje. Minimalnie większy, ale nie ma przedmuchu. Jutro utne jak kupie pierścień, bo mi jeden pękł to odmierze i zobaczymy jak sie dotrze to napisze czy to coś dało. Pozdro

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
cinex94
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 16 Paź 2008
Posty: 346
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Nie 20:22, 19 Kwi 2009    Temat postu:

Witam! Jeżeli zrobię wszystko co zostało opisane w tym tutorialu, oprócz 1 punktu czyli ustawiania zapłonu tl czy motor będzie chodził OK??? Pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Pon 12:52, 20 Kwi 2009    Temat postu:

Jak by nie chodzil to po co by byl ten tutorial Wink Jak robisz to jednak rob wszystko. Silnik bedzie troszeczke mniej ekonomiczny i troszeczke gorzej odpalal ale to wada przestawionego zaplonu. Pamietaj, ze tak wlasnie chodzily fabryczne Jawki, tylko potem byly blokowane. Robote wykonaj porzadnie! To jest najwazniejsze. Pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
cinex94
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 16 Paź 2008
Posty: 346
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań

PostWysłany: Pon 19:24, 20 Kwi 2009    Temat postu:

Tylko boje się grzebać z zapłonem bo nie za bardzo mam dostęp do motoru i jak coś skopie to będzie buba.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Wto 12:41, 21 Kwi 2009    Temat postu:

cinex94 napisał:
Tylko boje się grzebać z zapłonem bo nie za bardzo mam dostęp do motoru i jak coś skopie to będzie buba.


Robi sie OT... Nie bedzie zadna buba. Zaznacz sobie kreske mazakiem(markerem) od linijki na kartarze i iskrowniku. Jak cos nie wyjdzie zawsze mozesz do tego ustawienia powrocic... Pamietaj, ze przy kazdorazowej zmianie zaplonu reguluje sie platynki na nowo! Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bocian
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 164
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bogatynia

PostWysłany: Śro 7:11, 22 Kwi 2009    Temat postu:

Witam mam takie pytanie co się dzieje gdy kolanko jest długie ? bo mam akurat bardzo długie kolanko i jak je skrócę to coś się stanie więcej mocy czy coś innego co by wpływało na lepszą jazdę ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2617
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Śro 7:51, 22 Kwi 2009    Temat postu:

Dlugie kolanko ma negatywny wplyw na moc silnika, dziala podobnie do znanego zawirowywacza spalin stosowanego jeko blokada w nowych modelach motorow i motorowerow. Kolanko nalezy skrocic tak, aby jak najmniej wchodzilo do wydechu. Orginalny wydech tuninguje sie w sposob, ktory opisalem wyzej. Z czasem jestem madrzejszy wiec pomincie punkt w tutorialu, ktory mowi o przewiercaniu dlawika. Pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bocian
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 16 Gru 2008
Posty: 164
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Bogatynia

PostWysłany: Śro 13:35, 22 Kwi 2009    Temat postu:

pks100 dzięki, że mi to wytłumaczyłeś Smile Skrócę je sobie zobaczę jak mi będzie jawka śmigała ;d może trochę lepiej.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale Wszystkie czasy w strefie GMT
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin