ABC Docierania silnika - typ 223
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2616
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Czw 15:27, 18 Mar 2010    Temat postu: ABC Docierania silnika - typ 223

Witam!Zapewne większość z was mnie kojarzy, miło mi Wink Ostatnimi czasy zająłem się porządkowaniem działu tutorial i zdziwił mnie brak artykułu o docieraniu silnika a wiem, że dla wielu nie jest to taka prosta i logiczna sprawa. Postanowiłem więc sam podzielić się swoją wiedzą na ten temat, a więc:

A. Czym jest docieranie silnika?

Docieranie silnika jest to okres, w którym należy zachować szczególną ostrożność przy eksploatacji jednostki napędowej a także stosować się do zaleceń narzuconych przez producenta(w okresie docierania).

B. Kiedy silnik jest na dotarciu a kiedy nie?

Silnik jest zawsze na dotarciu, kiedy jest nowy Smile W innym przypadku a więc w naszym, jest również wtedy, gdy wymieniamy w nim główne podzespoły takie jak: tłok, pierścienie, cylinder, głowicę, sprzęgło(tarcze cierne), tryby i przekładnie skrzyni biegów, łańcuchy i zębatki napędowe.

C. Jakie zjawiska zachodzą podczas okresu docierania silnika?

Jak wiadomo każdy nowy silnik jest niedoskonały, ma wady fabryczne w postaci innej geometrii, pęcherzy, nadlewów itd. Ta sama sytuacja dotyczy również nowych części stosowanych przy starych jednostkach napędowych. Podczas pracy elementów w silniku dochodzi do tarcia w wyniku którego powstaje ciepło, w takich warunkach dochodzi do kształtowania się nowych, niedopasowanych elementów do siebie. W zależności od jakości podzespołów czas dopasowywania elementów jest różny, części lepsze potrzebują więcej czasu jednak będą dłużej pracowały. Uwaga! Tylko stosowanie oryginalnych zamienników i części zapewnia przejechanie 20 000km bez remontu kapitalnego! Jak wspominałem na początku okres, w którym elementy zaczynają po raz pierwszy ze sobą wspólną pracę nazywa się "docieraniem silnika". Wydzielane ciepło i tarcie w tym okresie jest dużo większe więc silnika z definicji nie powinno się zbytnio obciążać i zawsze zapewniać mu dobre chłodzenie. Odpowiednie zachowanie się użytkownika w okresie docierania zapewnia długą i bezawaryjną eksploatację silnika. Zapraszam do artykułu, gdyż omawiane zagadnienie jest głównym czynnikiem poprawnego działania jednostki napędowej przez długie lata!

D. Jak docierać silnik?

No i się zaczęło Smile Niestety temat jest dość kontrowersyjny więc opiszę dwie główne metody docierania silnika:

I. Popularna(docieranie łagodne)

Jeżeli nie jesteś doświadczonym użytkownikiem, nie znasz swojego motocykla lub po raz pierwszy będziesz docierał swój sprzęt polecam tą metodę, stosując się dokładnie do jej instrukcji(nie można przesadzać, rób to co każą) nie zatrzesz swojego silnika(unieruchomienie jednostki) a dotrzesz go poprawnie jednak bez fajerwerków. Badania wykazały, że traci się 2 - 10% mocy silnika, przy docieraniu łagodnym. Na czym to polega? Okres docierania nowego silnika typu 223 trwa 1500km. Wiem, że to dużo i istnieje jakiś mit, że np. 300km wystarczy, nic bardziej mylnego! W ten sposób łatwo stracić na trwałości silnika, zrobiłeś remont generalny, docieraj przez 1500km! Oczywiście czas ten różni się w zależności od jakości wykonanych elementów i liczby ich wymian, np. samą skrzynię dociera się 500km, pierścienie 100km, zapłon 300km, tłok 200km, cylinder 500km, tarcze sprzęgłowe 50km itd. Nie ma jednak jednej zasady dla każdego silnika, proponuje zawsze docierać przez 1500km, jak to robić? Po pierwsze nie obciążać silnika, starać się jeździć w dobrych warunkach, po płaskim terenie, bez pasażera, zawsze rozgrzać silnik i nigdy nie trzymać silnika na biegu jałowym(na luzie)! Pojazdem należy się poruszać, gdyż tylko wtedy ma chłodzenie! Po pierwszych 100km należy dokręcić wszystkie śruby(potem je kontrolować), po 500km wlać nowy olej a do pierwszych 600km stosować się do prędkości:

I bieg - 18km/h
II bieg - 28km/h
III bieg - 35km/h

Nie powinno się hamować silnikiem(za pomocą biegów) i gwałtownie przyspieszać do pierwszych 500km, potem wskazane są krótkie gwałtowne przyspieszenia. Sprzęgło powinno pracować płynnie i delikatnie, prędkość powinna być stała, unikać korków! Jak pisałem silnika nie można katować, należy poruszać się w chłodne dni na drogach z nawierzchnią twardą. Gdy czujesz, że silnik traci moc należy natychmiast stanąć i wyłączyć jednostkę a następnie poczekać parę minut do jej ostygnięcia przed ponownym uruchomieniem, w innym przypadku dojedzie do zatarcia i zatrzymania się tłoka w cylindrze, w takim ekstremalnym wypadku należy polać silnik zimną wodą, w innym wypadku nie wolno tego robić! Dobrze jest w tym okresie dodawać trochę więcej oleju w stosunku 1:30 dla dobrego oleju i 1:25 dla oleju gorszego. Można także podnieść iglicę(niższy rowek). Uwaga, nie wolno trzymać silnika na zbyt niskich obrotach, bo prowadzi to do gorszych skutków niż zatracie! Takie działania wydłużają żywotność jednostki i są podstawą poprawnego dotarcia silnika.


II. Kontrowersyjna(docieranie ostre)

Czytając ten opis na samym wstępie należy zapomnieć o metodzie "I". Jeżeli nie jesteś mechanikiem, nigdy nie miałeś styczności z motorem ani nie jesteś zaawansowanym użytkownikiem swojej Jawki nie czytaj tego! Dlaczego ta metoda jest lepsza od poprzedniej? Badania wykazały, że silnik w pierwszym stadium docierania(pierwsze 30km) musi być poddany działaniu wysokiemu ciśnieniu bo tylko wtedy ma on szanse odpowiedniego dotarcia się i uszczelnienia, powolne ściernie nie jest tak skuteczne jak gwałtowne. Przy takim traktowaniu zwiększa się żywotność i moc jednostki napędowej od 2% do 10%. Prawda jest taka, że dwusuw przy sposobie docierania według instrukcji po prostu "zamula", nie wkręca się tak wysoko i dziko jak powinien. Metoda ta jest w 100% sprawdzona i od wielu lat stosowana w maszynach sportowych. Dlaczego więc nie jest opisywana w instrukcjach i nie polecam jej niedoświadczonym użytkownikom?! Dlatego, że łatwo można przesadzić i zniszczyć silnik, do takiej operacji potrzeba wiedzy i wyczucia. A więc jak się za to zabrać? Po pierwsze należy dotrzeć silnik przez pierwszy 1km według metody pierwszej i z góry przygotować się, że w ten dzień pokona się 30km. Należy wybrać odpowiednią płaską trasę w ładny i chłodny dzień(bez deszczu). Po pokonaniu dystansu należy dać silnikowi 5min odpoczynku, jak jest jeszcze ciepły zabieramy się do roboty. Pamiętaj, kluczem do sukcesu musi być rozgrzany i dobrze wyregulowany silnik, nigdy nie zostawiaj motoroweru nie biegu jałowym!! Będziemy robić teraz pojazdowi przebieżki, już przejechaliśmy jeden kilometr, zrobiliśmy przerwę a silnik nadal jest ciepły, masz odpowiednio dużą ilość paliwa w baku, zaczynamy.:

(silnik rozgrzany)
1. Gwałtownie rozpędzamy się szybko na 3 bieg i trzymamy obroty na 1/2 przepustnicy(40% - 60% maksymalnych obrotów silnika). Jedziemy tak długo, aż poczujemy słabnący silnik, wtedy należy na 2min spuścić obroty(hamując tylko i wyłącznie silnikiem) a następnie znów powrócić do odpowiednich obrotów. Operację powtarza się do 10km okresu docierania.
2. Spuszczamy obroty jak w pkt. 1 na 3min a następnie powtarzamy taki sam cykl na 3/4 przepustnicy(40% - 80% maksymalnych obrotów silnika). Tym razem jedziemy tak długo, aż przejedziemy 20km okresu docierania.
3. Jak poprzednio znów robimy 3min odpoczynku(spuszczenie obrotów i powtarzamy cykl na całkowicie otwartej przepustnicy(30% - 100% maksymalnych obrotów silnika). Dzień kończymy gdy silnik zostanie docierany przez 30km.

Uwaga! Mam nadzieje, że macie wyczucie, jeżeli silnik mocno osłabnie i widać, że całkowicie odmawia współpracy należy go zgasić i dać mu odpocząć przez 15min. W innym wypadku należy go katować! Następnego dnia lub po paru godzinnej przerwie należy rozgrzać silnik podczas jazdy na średnich obrotach, przy okazji go doregulować i zacząć normalny cykl eksploatacji pamiętając o dokręcaniu śrubek. Pojazdu nie należy obciążać ciężkimi pakunkami i pasażerem, ani jeździć w ciężkim terenie. Zaleca się docierać przez 500km ostro przyspieszając i hamując. Prze kolejne 500km jeździć po prostu ostro, dalej silnik jest już dotarty. Olej w skrzyni należy wymieniać co 300km(gdy jest nowa) a do paliwa lać olej w stosunku 1:30.


E. Najczęstsze problemy

Niestety zdarza się, że nowe, kiepskiej jakości części są mocno nie dopasowane i z słabej jakości materiałów. Nie należy się więc martwić, że silnik na początku będzie chodził źle, nie trzymał niskich obrotów, nie odpalał, tracił moc itd. Jeżeli masz tego typu problemy absolutnie nie reguluj silnika tylko docieraj według powyższych instrukcji, jeżeli po 100km problem nie zniknie lub nie poprawi się a nawet pogorszy należy podjąć czynności naprawcze.

Mam nadzieję, że tutorial przyda się paru osobom albo przynajmniej rozszerzy wiadomości na temat docierania. Dobre dotarcie silnika to podstawa do dalszej bezawaryjnej eksploatacji pojazdu, z czego wiele osób nie zdaje sobie sprawy. Pisałem na szybko, jeżeli są jakieś błędy lub macie jakieś spostrzeżenia piszcie. Pozdrawiam pks100


Post został pochwalony 11 razy

Ostatnio zmieniony przez pks100 dnia Pią 22:18, 19 Mar 2010, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Paweł111
Nowy
Nowy



Dołączył: 13 Mar 2010
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: wawa

PostWysłany: Czw 16:20, 18 Mar 2010    Temat postu:

witam mam pytanie czy jak będę miał iglice 2 rowku i jeździł w 2 lżejsze osoby to stanie się coś z silnikiem Question

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Paweł111 dnia Czw 16:20, 18 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kornel9797
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 927
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 4/5
Skąd: Wyżnica/Kraśnik

PostWysłany: Czw 16:22, 18 Mar 2010    Temat postu:

Sporo roboty się zrobiło, na pewno się przyda i nie będzie tematów takich ja jak docierać.
EDIT: http://www.jawa50.fora.pl/tutoriale,23/wszystko-o-docieraniu-silnika,9638.html

Temat był plagiatem bez zgody autora więc został usunięty. Wszystko co w nim było zostało tu zawarte.
pks100


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kornel9797 dnia Czw 16:23, 18 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Michcio12173
Bywalec
Bywalec



Dołączył: 13 Lut 2010
Posty: 64
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 5/5

PostWysłany: Czw 16:23, 18 Mar 2010    Temat postu:

mam dwa pytanka:
1.czy jak w moim silniku wymienilem tarcze sprzęgła tłok i pierścienie to ile mam go docierć??
2.dostałem stray silnik nir na chodzie rozebrałem go i wyczyściłem i czy go docierać?? zadnej nowej części nie dałem zostały tylkowyczyszczone stare


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kornel9797
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 05 Paź 2009
Posty: 927
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 4/5
Skąd: Wyżnica/Kraśnik

PostWysłany: Czw 16:30, 18 Mar 2010    Temat postu:

Michcio12173, nie no teraz powiedziałeś wszystko piszę:
"samą skrzynię dociera się 500km, pierścienie 300km, zapłon 300km, tłok 300km, cylinder 600km, tarcze sprzęgłowe 300km" Docieraj go przez około 400km

2. Nie nie nie trzeba go docierać bo poco, tak jak bym umył moto i musiałbym go docierać.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kornel9797 dnia Czw 17:06, 18 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
patryk2431
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 06 Lip 2009
Posty: 444
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Mokrsko

PostWysłany: Czw 18:48, 18 Mar 2010    Temat postu:

A moim zdaniem to jest zerżnięte wszystko z książki obsługi .... Ale jak ktoś nie ma to to się przyda.. Very Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2616
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Czw 20:12, 18 Mar 2010    Temat postu:

patryk2431 napisał:
A moim zdaniem to jest zerżnięte wszystko z książki obsługi .... Ale jak ktoś nie ma to to się przyda.. Very Happy


Sorry, ale taki tekst mnie obraża, słowo w słowo pisałem sam, własnymi rękoma i za pomocą jednej klawiatury, nie ma tu żadnego kopiuj wklej. Co do instrukcji owszem, uważam, że jest to świetna książka, którą powinien przeczytać każdy zanim napisze pierwszy bezsensowny post na tym forum, właśnie ta opisana metoda jest opatentowana przez producentów w motoryzacji, jest najbardziej bezpieczna i popularna. Niestety nie biorę pomysłów wziętych z kosmosu... Polecam, przeczytać drugą metodę. Pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pawlo300
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 13 Lis 2009
Posty: 1224
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: SZABDA /BRODNICA

PostWysłany: Pią 12:11, 19 Mar 2010    Temat postu:

właśnie trzeba docierać tak jak instrukcja mówi a zresztą nie każdy taką książeczkę serwisową posiada a po co grzebać po necie jak można tu wbić i mieć gotowe....
pks100 kawał dobrej roboty mi samemu by się nie chciało tyle pisać a temat ważny daje pochwałke Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez pawlo300 dnia Pią 12:15, 19 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mucie]
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 343
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radziechowy okolice Żywca

PostWysłany: Pią 13:41, 19 Mar 2010    Temat postu:

Mam pytanie co do tego "hardcorowego" sposobu docierania. Można się dowiedzieć skąd to wziąłeś bo ja czytałem trochę inną (na najwyższym biegu od najniższych obrotów do max prędkości 10x) bo to to wygląda na docieranie jakiegoś crossa czy coś. I czy polski tłok to wytrzyma?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ogarzysta200
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 26 Maj 2009
Posty: 845
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 54 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeżewo/Kujawsko-Pomorskie

PostWysłany: Pią 17:22, 19 Mar 2010    Temat postu:

Ja wymieniałem tylko pierścienie i na razie to hardcorowe docieranie wytrzymują Very Happy
Oczywiście dla autora pochwała Wink


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Ogarzysta200 dnia Pią 17:22, 19 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mucie]
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 343
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radziechowy okolice Żywca

PostWysłany: Pią 19:06, 19 Mar 2010    Temat postu:

Ja mam po szlifie 50/4 i inne badziewie (podkowa spawak) wiec nie chce czegoś rozwalić.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Makster_26
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 511
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Zielone płuca polski

PostWysłany: Pią 21:03, 19 Mar 2010    Temat postu:

Hmmm, tutek fajny...ale gdy ja bd docierał mojego ogarka to jednak wybiorę metode ISmile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2616
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Pią 22:14, 19 Mar 2010    Temat postu:

Mucie] napisał:
Mam pytanie co do tego "hardcorowego" sposobu docierania. Można się dowiedzieć skąd to wziąłeś bo ja czytałem trochę inną (na najwyższym biegu od najniższych obrotów do max prędkości 10x) bo to to wygląda na docieranie jakiegoś crossa czy coś. I czy polski tłok to wytrzyma?


Na najwyższym biegu obroty będą tak niskie, że zajedziesz silnik, tak możesz się bawić na hamowni, ale nie w ruchu miejskim... Co do polskich części, właśnie dlatego niepolecam tego świeżym użytkownikom, gdyż łatwo jest przegapić moment, w którym silnik traci moc a następnie go zatrzeć. Na polskich silnikach to masakra!! Pozdro

P.S. Zaraz dopiszę jeszcze jeden wątek dotyczący tematu docierania.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mucie]
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 12 Lut 2008
Posty: 343
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radziechowy okolice Żywca

PostWysłany: Pią 22:27, 19 Mar 2010    Temat postu:

Ja nie jeżdżę o mieście wiec nie mam dużego problemu,a ogara mam już kupę czasu to raczej wiem kiedy traci moc xd

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ogarmen
Bywalec
Bywalec



Dołączył: 15 Gru 2009
Posty: 55
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Wodzisław

PostWysłany: Wto 19:33, 23 Mar 2010    Temat postu:

czyli jeśli bede docierał tłok z pierscionkami to 200 km czy 300?
oraz ile kilometrów bede musiał przejechac na spokojnie , a po ilu bede mógł juz robić te krótkie sprinty itp? pozdro


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale Wszystkie czasy w strefie GMT
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin