Sierpem & młotem... czyli regeneracja zmieniacza biegów

 
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Konek
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 377
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 52 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Toruń/okolice

PostWysłany: Pią 20:31, 07 Lis 2008    Temat postu: Sierpem & młotem... czyli regeneracja zmieniacza biegów

Zapewne wiele silników ma luzy na zmieniaczu biegów i przez to wyskakują niektóre przełożenia lub nawet nie chcą chodzić biegi... W znalezieniu przyczyny i usunięciu usterki pomocna okaże się jego kompletna rozbiórka, więc do rzeczy:
Potrzebne nam będą:
-śrubokręt płaski
-kombinerki
-szczypce
-młotek 0,5kg
-około 200ml ropy/benzyny ekstrakcyjnej.
Całość zaczynamy wypchnięciem dużego segera na górze zmieniacza

i wybicie wybieraka biegów(do niego założony jest wodzik).

Potem wyciągamy element zmieniający biegi

i tą część gdzie przychodzi pręt od wajchy biegów

..
W podstawie zmieniacza jest zapadka, która zapobiega samorzutnej zmianie przełożeń

, sprawdzamy czy nie ma luzów, jeśli ma wyczuwalne to bierzemy się za naprawę tego ustrojstwa, kładziemy na kowadle i pukamy w ośkę zapadki aby ją zaklepać(jedną z najczęstszych usterek w zmieniaczu jest właśnie roznitowanie się ośki zapadki. Spada ona z ząbków wybieraka I tracimy przełożenia)

. Potem sprawdzamy stan elementu zmieniającego biegi, zwykle wystarcza dopchnąć tam sprężynę I bardzo dokładnie to wyczyścić.
Zmieniacz w częściach:

Dobra, bierzemy się za składanie, wkładamy element, do którego mocujemy pręt od wajcy zmiany biegów(oczywiście ustawiamy go tak jak był)

następnie wkładamy element zmieniający prosto(aby pręty na jego górze weszły w sprężynę, a skrzydełka przesuwające wybierak się schowały)


, następnie wkładamy wybierak, aby zatrzasnął się na zapadce i żeby skrzydełka elementu zmieniającego weszły w wypustki

, zakładamy seger,

jeśli segerem można kręcić dystansujemy podkładką pod seger. Jeśli nie czujemy luzów możemy być dumni ze zregenerowanego właśnie zmieniacza Smile Oczywiście wszystko bardzo dokładnie czyścimy.
===========================================
Tutorial napisany dla for [link widoczny dla zalogowanych] i www.jawa50.fora.pl Kopiowanie bez zgody autora zabronione.

Jak to mam w zwyczaju powiem coś od siebie Wink Po pierwsze jeżeli nie wchodzą Ci biegi proponuje dokręcić dwie śrubki znajdujące się w górnej części silnika i przytrzymujące automat zmiany biegów, często ich luz powoduje przesunięcie się tego elementu i różnego rodzaju problemy z tego powodu... Po drugie polecam płukanie skrzyni biegów, jak wiadomo zbiera się w niej syf, opiłki itd. Bardzo ważne jest regularne wymienianie oleju na nowy, mineralny, syntetyk, półsyntetyk, przekładniowy, może być dowolny choć najlepiej jakby współpracował z sprzęgłem mokrym, był przeznaczony do smarowania skrzyni dwusuwa a więc po prostu motocyklowy. Co jakiś czas dobrą regeneracją dla przekładni, sprzęgła, automatu i simmeringów a także łożysk jest przepłukiwanie. Należy zlać stary olej, następnie wlać ropę, preparat czyszczący(specjalistyczny) lub olej mineralny lub rzepakowy i przejechać ok. 30km, dobry również będzie olej na bazie syntetycznej. Później należy olej zlać(długo się to robi) i wlać nowy. Warto wtedy dodać dodatki, które powodują ceramizację silnika, wydłużają jego żywotność i zmniejszają tarcie. Uwaga nigdy nie zmieniaj starego oleju w zużytej jednostce na syntetyk, gdyż spowoduje to rozszczelnienie się uszczelek a w szczególności simmeringów!! Można za to przejść z syntetyka na pozostałe oleje. Gdy takie zabiegi nie pomagają należy wykonać regenerację, czyli czyszczenie automatu przy rozbiórce silnika, nie wyklucza to jednak późniejszej pielęgnacji tego elementu, ponieważ teraz będzie szczególnie wrażliwy. Pozdrawiam pks100


Post został pochwalony 20 razy

Ostatnio zmieniony przez Konek dnia Pią 20:33, 07 Lis 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lopez
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 2300
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 46 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Suchedniów

PostWysłany: Pią 22:34, 07 Lis 2008    Temat postu:

Bardzo przydatny tutorial, dobrze napisany, pochwała leci! Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
MiNiŚ
ADMINISTRATOR
ADMINISTRATOR



Dołączył: 01 Lip 2006
Posty: 1706
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 109 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Polszy :)

PostWysłany: Pią 22:42, 07 Lis 2008    Temat postu:

No, no powaznie "ktos" tu wzial sprawe w swoje rece.. Wink
Na dniach bede rowniez skladac kolejny silnik, wiec przetestuje patent konka..
Dla autora pochwala oczywiscie. Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
zuzia
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 24 Gru 2007
Posty: 1564
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 60 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Mazowieckie

PostWysłany: Pią 22:42, 07 Lis 2008    Temat postu:

Dobry tutorial. Wszystko przejrzyście wytłumaczone, dobre fotki. Mnie się już to nie przyda ale innym może się przydać, Pochwała dla Ciebie Smile
PS. Mam takie same śrubokręty jak Ty Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez zuzia dnia Pią 22:48, 07 Lis 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Konek
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 06 Lis 2007
Posty: 377
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 52 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Toruń/okolice

PostWysłany: Pią 22:44, 07 Lis 2008    Temat postu:

Powinno działać to, u mnie wypadała 2 i 3 teraz chodzi jak zegarek Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
motórzysta
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 19 Lip 2007
Posty: 2506
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 57 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Brodnica

PostWysłany: Sob 10:31, 08 Lis 2008    Temat postu:

No jak widać czasem proste narzędzia typu młotek są przydatniejsze od innych Very Happy
Nic na chama tylko młotkiem xD


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Pasiek
Bywalec
Bywalec



Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 63
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Woj. Opolskie

PostWysłany: Śro 6:38, 12 Lis 2008    Temat postu:

Bez młota to nie robota Razz
Tutek przyda się, u mnie strasznie 2 wyskakuje [trójka też, ale jak trzymam wajchę to nie ma problemu Wink].. Niedługo będę rozbierał silnik to spróbuję 'regeneracji by Konek' Smile


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Gość







PostWysłany: Wto 9:29, 14 Kwi 2009    Temat postu:

"Bez młota to nie robota
Tutek przyda się, u mnie strasznie 2 wyskakuje [trójka też, ale jak trzymam wajchę to nie ma problemu ].. Niedługo będę rozbierał silnik to spróbuję 'regeneracji by Konek'
" - ja mam tak samo - na drugim biegu na wyzszych obrotach zrzucal na luz, trojke tez musze trzymac
Powrót do góry
XDHubi
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:16, 14 Kwi 2009    Temat postu:

bardzo pomogłeś bo coś właśnie źle mi biegi chodzą ;D

Pochwała leci oczywiście xD

Też mam takie śrubokręty!!! (Coś nas forumowiczów łączy Very Happy :] )


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
1jozin95
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 26 Gru 2008
Posty: 175
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kamienica Górna

PostWysłany: Sob 14:32, 18 Kwi 2009    Temat postu:

mam takie pytanie po włorzeniu segara[jeszcze nie regenerowłem z.b.]niechce wracać to co sie tam ten drut przypina.tak ma być czy czeka mnie regeneracja.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Mac
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 20 Kwi 2009
Posty: 449
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 37 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 18:40, 06 Wrz 2009    Temat postu:

W morde kopane, 3 dni tego szukałem, teraz znalazłem przypadkowo a... wczorazj złożyłem silnik Sad.

Czasami wyskakiwał 3 bieg, ale myśle, że da rade na tym zmieniaczu który mam.

Dobry tut Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Dragon in the Blue Sky
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Zachodniopomorskie

PostWysłany: Nie 9:57, 14 Lut 2010    Temat postu:

Mam pytanie - czy element z zabkami po zlozeniu aparatu moze po delikatnym nacisnieciu zeskakiwac z zebatki,ktora sie regeneruj?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin