Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Kilka porad przy centrowaniu kola. Czyli zrób to sam! ;)

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MiNiŚ
ADMINISTRATOR
ADMINISTRATOR



Dołączył: 01 Lip 2006
Posty: 1689
Przeczytał: 3 tematy

Pomógł: 106 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Z Polszy :)

PostWysłany: Pią 16:05, 17 Kwi 2009    Temat postu: Kilka porad przy centrowaniu kola. Czyli zrób to sam! ;)

Co nam bedzie potrzebne:
- klucze plaskie
- klucz do nypli (mozna dorobic z plaskownika - 2 minutki roboty)
- lyzki
- olowek warsztatowy lub pisak
- odrobina checi i samozaparcia Wink
- widelki od starego skladaka Razz

Sprawy oczywiste: demontujesz znieksztalcone kolo, oczywiscie opon i detke rowniez; montujesz (najlepiej od skladaka na tzw "duzych kolach") we wczesniej zamocowane w imadle - widelki (w takiej pozycji Џ) - nalezy je ciut rozszerzyc, by weszlo kolo motorowerowe lub motocykla; no chyba ze masz specjalnie wykonany stojak, to sprawa zalatwiona. Lub tez mozna wykorzystac obrocony do gory kolami rower. Wink

Kazdy zapewne wie, iz za pomoca nypla regulujemy naciag szprychy (trzyma on szpryche w obreczy).
Bedziemy rozpatrywac oczywiscie przypadek, kiedy sama obrecz kola nie zostala kompletnie uszkodzona (czyt, nie zrobila sie tzw. osemka).
Ale do rzeczy, mamy 2 rodzaje uszkodzenia/zdecentrowania kola; jest to bicie na boki oraz gora-dol.

Bicie boczne:
Przyczyna jest nierownomierny naciag szprych. Tutaj zachodzi pewna zaleznosc, jesli szprycha jest zbyt lekko naciagnieta, to obrecz deformuje sie w strone przeciwna od tej szprychy i analogicznie w druga strone- jezeli zbyt mocno to obrecz "idze" w strone danego preta.
Przy mniejszym biciu (jest to umowne okreslenie) przewaznie wystarcza naciagnac odpowiednie szprychy.
Tak wiec jezeli obrecz skrzywi nam sie w prawo, naciagamy szprychy z lewej strony. Zabieg ten rozpoczynamy od miejsca, w ktorym wychylenie obreczy jest najwieksze, pozniej kolejno naciagamy szprychy z kazdej strony, az osiagniemy zamierzony efekt. Nypli nie powinno sie przekrecac jednorazowo wiecej niz 1/2 obrotu.
Zazwyczaj nyple maja prawozwojne gwinty, ale jesli patrzymy na nasze kolo z gory, to dociaganiecie szprychy bedzie zachodzic podczas krecenia w przeciwna strone, niz pracuje zegar.

Bicie gora-dol
Przyczyna przewaznie sa poluzowane szprychy; wowczas charakterystycznym jest "jajowaty" ksztalt kola.
Tego typu zdeformowanie powstaje rowniez podczas mocnego uderzenia gora-dol (przykladowo; podczas zjezdzania ze stopni, "wlatywania" w dziury, jezdzeniu na jednym kole itp. Znaczacym powodem moze byc rowniez nieodpowiednie cisnienie w ogumieniu, jak i ono samo-ogumienie (nieodpowiednie, uszkodzone).
Zaczynamy od dokrecenia luznych szprych. Rownoczesnie kontrolujac (i w razie potrzeby) i korygujac bicie boczne. Jezeli naprawde przysiedzimy i pobawimy sie z tym, to jestesmy w stanie cos niecos uratowac, jednak przy wiekszym uszkodzeniu w gre wchodzi zakup nowej obreczy, gdyz nasza mozolna praca i tak na nic sie zda.
(Aluminiowa obrecz da sie nawet duzo "nadciagnac, natomiast stalowa praktycznie wcale).

To taki kolejny tutorial dla Was; mam nadzieje, ze sie przyda Wink
Udanego centrowania Razz


Post został pochwalony 10 razy

Ostatnio zmieniony przez MiNiŚ dnia Pią 16:07, 17 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pawkli
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Głogów

PostWysłany: Pią 18:02, 17 Kwi 2009    Temat postu:

no i bardzo ładnie , dzięki Smile

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Goger
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 21 Paź 2008
Posty: 274
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 18:32, 17 Kwi 2009    Temat postu:

No no elegancko pochwala leci, przyda mi się bo trzeba będzie tego sprubować. A czy w starą obrecz taka sobie delikatnie krzywą można powkładać nowe szprychy i czy bedzie lepiej wtedy naciagnąc.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bazalt
Moderator
Moderator



Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 2157
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 64 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Jelenia Góra

PostWysłany: Pią 19:11, 17 Kwi 2009    Temat postu:

no MiNiŚ pochwała leci gdyż muszę sobie nacentrować tylne koło gdyż ma bicie boczne nie czuć go za bardzo ale lepiej mieć proste Very Happy
PS. parę dni temu wysłałem do Ciebie PW widziałeś?? Razz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pks100
Moderator
Moderator



Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 2616
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 127 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: z Rudy Slaskiej

PostWysłany: Nie 16:51, 19 Kwi 2009    Temat postu:

No fajnie, ze ktos poruszyl te temat jednak nie jest on skonczony, ale ni zawiera bledow Wink Do centrowania uzywa sie centrownicy, wystarczy, ze to widelek przymocuje sie jakies kawalki metalu w rownych odstepach po obu stronach. Jak kolo sie bedzie ocierac to nalezy centrowac, to samo dotyczy sie bic gornych, wtedy jest blaszka w miejscu opony. Dalej naciagajac jedna szpryche musimy popuscic inne. W biciach bocznych dwie po bokach, a gornych po przeciwnej stronie felgi. NIe podkreca sie szprych o wiecej niz polo obrotu, choc to i tak za duzo. Nie robi sie tez tego kombinerkami. PO wstepnym wycentrowaniu kolo nalezy wyjac, ponaciskac na nie i centrowac jeszcze raz, Pod naciskiem felga sie automatycznie odksztalci. Centruje sie z duza cierpliwoscia i spokojem, jest to trudna czynnosc. Nalezy pamietac, ze szprychy od strony zebatki z powodu naciskow powinny byc ciut mocniej naciagniete niz po stronie przeciwnej. A tak pochwala sie i tak nalezy Wink Pozdrawiam

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Tutoriale Wszystkie czasy w strefie GMT
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin