Światła w JAWA 50
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Porady
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MagnuuM
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 02 Maj 2010
Posty: 359
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Tarnowskie Góry

PostWysłany: Czw 18:03, 10 Lut 2011    Temat postu: Światła w JAWA 50

Siemka długo mnie nie było i zwracam się do was o pomoc, a mianowicie co zrobić, aby nie dużym kosztem polepszyć jakość świateł w jawce ponieważ teraz świecą,a le nie spełniają moich oczekiwań czy jest jakiś prosty sposób na polepszenie jakości świecenia świateł w jawce??? Wiem, że można dać zamiast cewek świetlnych zapłonowe, ale czy to zda egzamin?
A i jeszcze jedno jak miałem żarówkę 6V to ledwo świeciła jak włożyłem taka samą tylko 12V to świeci 2 razy lepiej jak nie i 3 razy czy to normalka?
Z góry dzięki za odpowiedzi.
Pozdro. Wink


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
AmaSoft
Moderator
Moderator



Dołączył: 03 Lut 2008
Posty: 1306
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 49 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Żabieniec [Maz.]

PostWysłany: Pią 9:27, 11 Lut 2011    Temat postu:

Dwie cewki zapłonowe zamiast świetlnych, żarówka 21/21W 12V na przód, 5W 12V na tył. Pamiętaj, że cewki zapłonowe połączone szeregowo dadzą 12V a równolegle 6V. Do tego starym zwyczajem proponuję wymienić całą instalację elektryczną na dwuprzewodową z masą na kablu, z przewodami 0,5 mm. Pozdrawiam.

PS: Zobacz, bo może już tam masz dwie cewki zapłonowe. Poznasz po stojanie - jest tam wybita wartość. Jeśli masz "30W" to znaczy, że masz wszystkie cewki zapłonowe czyli 6V 15W, jeśli "20W" to są normalne cewki świetlne 3V 10W.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lkk1994
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: POLSKA

PostWysłany: Pią 12:16, 11 Lut 2011    Temat postu:

Czemu ma służyć instalacja dwu-przewodowa boisz się ze jak będzie spięcie to ci jawe wywali w powietrze a tak w ogóle to do dwu-przewodowej jest potrzebny akumulator.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moskit122
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 2699
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 120 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: [Wlkp.] Poznań/Kobylin

PostWysłany: Pią 13:22, 11 Lut 2011    Temat postu:

dwu przewodowa służy temu żeby nigdzie masa nie uciekła, i nie potrzebujesz akumulatora bo minus przypinasz bezpośrednio do silnika. Jak będziesz miał kiedyś do roboty jakąś lampę tylna w której mruga na przykład stop albo światło wsteczne zamiast kierunkowskazu to będziesz wiedział dlaczego tak ważna jest dobra masa

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lkk1994
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: POLSKA

PostWysłany: Pią 17:05, 11 Lut 2011    Temat postu:

a co ci to da ze przypniesz mase jedynie do silnika skoro znajduje się w całej ramie pojazdu. zauważ jak jest zrobiony włącznik stopu kiedy naciskasz hamulec uruchamiasz zestyk przez który płynie masa do żarówki, i raczej masa nie jest prowadzona od silnika do zestyku tylko czerpana jest z najbliższej części metalowej pod która można się podpiąć. Tobie chodzi o dwu-przewodowa izolowana od masy pojazdu czy nieizolowaną?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moskit122
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 2699
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 120 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: [Wlkp.] Poznań/Kobylin

PostWysłany: Sob 0:26, 12 Lut 2011    Temat postu:

lkk1994 napisał:
skoro znajduje się w całej ramie pojazdu


i właśnie tu się mylisz i stąd biorą się awarie oświetlenia, wystarczy troszkę rdzy czy też żeby zaśniedziało Ci pod śrubką którą przykręciłeś do ramy i już masę masz słabszą albo i wcale, do tego rama nie zawsze i wszędzie łączy się metalowymi przewodnikami (czasem choćby masz tuleje metalowo gumowe), właśnie dlatego najlepiej jest puścić osobny kabel bezpośrednio od źródła, czyli akumulatora (jeśli instalacja nie jest wyposażona to ze źródła prądu, czyli alternatora czy tez prądnicy), względnie z obudowy silnika


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lkk1994
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: POLSKA

PostWysłany: Sob 9:27, 12 Lut 2011    Temat postu:

1. wydaje mi się ze w jawie 50 nie montowano akumulatora wiec instalacja dwu-przewodowa izolowana odpada 2.w jawie 50 masz co najmniej 4 żarówki chcesz wiec prowadzić 4 osobne kable masowe od silnika do żarówek?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
plusminus
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 2330
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubelskie

PostWysłany: Sob 9:44, 12 Lut 2011    Temat postu:

To, że nie montowano akumulatora nie znaczy, że prąd zmienny z prądnicy nie może ulec zakłóceniu w podawaniu prądu. Zastosowanie 2-przewodowej instalacji daje większy komfort w podawaniu prądu do odbiornika i zapobiega jego zakłóceniom. No i nie trzeba kabli masowych prowadzić od silnika, bo tam wychodzi tylko '+', a '-' znajdziesz przy stacyjce i stamtąd najczęściej jest puszczany on do np. żarówek.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lkk1994
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: POLSKA

PostWysłany: Sob 10:51, 12 Lut 2011    Temat postu:

jak dwu-przewodową instaluje się w pojazdach specjalnych takich np. cysterna by uniknąć jakiegokolwiek spięcia które mogło by spowodować wybuch, skoro twierdzisz ze jest ona lepsza to czemu nie stosuje się jej w samochodach osobowych

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moskit122
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 2699
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 120 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: [Wlkp.] Poznań/Kobylin

PostWysłany: Sob 14:53, 12 Lut 2011    Temat postu:

lkk1994 napisał:
jak dwu-przewodową instaluje się w pojazdach specjalnych takich np. cysterna by uniknąć jakiegokolwiek spięcia które mogło by spowodować wybuch, skoro twierdzisz ze jest ona lepsza to czemu nie stosuje się jej w samochodach osobowych

idź wyciągnij reflektor z tyłu czy z przodu i powiedz mi od czego jest czarny kabel (w zachodnich naczepach czasem trafia się biały) i dokąd idzie.

Mylisz pojęcia, w cysternach instaluje się przewód uziemiający który pracownik podłącza do uziemienia (specjalnie wkopanego w ziemię) i służy to temu, żeby podczas rozładowywania paliwa zmniejszyć ryzyko wystąpienia iskry spowodowanej ładunkiem elektrostatycznym, oprócz tego pracownicy mają ubrania które nie elektryzują się i do tego muszą przestrzegać odpowiednich procedur. Instalacja elektryczna nie różni się od tej w zwykłej ciężarówce.

Z minusem do lampy nie chodzi o kładzenie kabla minusowego do każdej żarówki, ale o to żeby nie polegać na ramie/nadwoziu tylko na kablu, weź sobie za przykład taka przyczepę rolniczą. Masz zaczep zafajdany smarem, jedyna część łącząca ciągnik z przyczepą, do tego zaczep jest amortyzowany gumą, jak masa ma przechodzić z jednego pojazdu na drugi jeśli nie puścimy kabla? Idziemy dalej, puściłeś kabel nad zaczepem i przykręciłeś do ramy (oczywiście odszlifowałeś farbę, zabezpieczyłeś połączenie) z tyłu masę przykręcasz do blachy która jest przykręcona do ramy na której zamocowana jest lampa (rama i blacha są malowane). Nie masz masy bo farba między blachą od lampy a ramą skutecznie izoluje, cóż tu zrobić... puszczasz kabel z lampy do ramy (wiercisz kolejne dziurki pod oczka od kabli, odszlifowujesz, zabezpieczasz...). W końcu masz światła gotowe, mijają 2 lata zaczyna mrugać stop zamiast kierunkowskazu... Zabezpieczone oczko zardzewiało... Nie prościej puścić masę z gniazda ciągnika do przyczepy, z tyłu zrobić puszkę rozdzielającą i rozdzielić tą masę która idzie od gniazdka na każdą lampę a nie przykręcać do ramy? Masz tylko jeden kabel więcej który w lampie przykręcasz w miejsce do tego przeznaczone, lampa jest zamknięta więc masz mniejsze prawdopodobieństwo że się zaświni. W razie czego nie martwisz się pod która śrubką jest rdza czy z przodu czy z tyłu na ramie bo masz pewny kabelek i na nim masa musi być. Oczywiście kabel masowy musi mieć odpowiedni przekrój bo to on najczęściej się przepala po latach użytkowania (to już raczej w sprzętach gdzie jest dużo lamp, na przykład w naczepach)
I jeszcze jeden przykład Ci podam, jak kupujesz lampy obrysowe do naczepy, dlaczego każda lampa ma 2 kabelki? nie łatwiej by było podczepić masę do śrubki, na która ta lampa jest przykręcana do nadwozia (pomijam przykręcanie do plastikow), myślisz że każdy elektromechanik do każdej obrysówki wierci dziurkę pod mase w ramie? nie, bo zabiera sobie mase z kabla idącego do lampy bo tam jest ona najpewniejsza.

A co do puszczania masy ze stacyjki, w samochodzie by może to się bardziej sprawdziło, w jawce bym tak nie zrobił bo nie ufam tej stacyjce, poza tym masa w stacyjce tez się skądś bierze, z tego co pamiętam jest właśnie gdzieś do ramy przykręcona, a to połączenie też może ulec awarii.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lkk1994
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: POLSKA

PostWysłany: Sob 17:12, 12 Lut 2011    Temat postu:

Z ta naczepa to przyznam Ci racje, ale uziemienie nie jest montowane tylko cysternach często jest spotykany w samochodach osobowych. Ale tego chyba nie zaprzeczysz ,że w cysternach stosowany jest układ dwu-przewodowy izolowany od masy, w takim układzie każdy odbiornik jest zasilany ze źródła dwoma równoległymi przewodami, jest stosowany ze względu na bezpieczeństwo przeciwpożarowe.A co Ci chodziło w tym że ja mylę pojęcia?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moskit122
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 2699
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 120 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: [Wlkp.] Poznań/Kobylin

PostWysłany: Nie 0:13, 13 Lut 2011    Temat postu:

wyjąłeś ten reflektor albo lampę? do żarówki H4 idą 3 przewody, dwa prądowe i jeden minus (masowy) na 100% nie jest on przykręcony bezpośrednio gdzieś do nadwozia, idzie gdzieś dalej, łączy się w kabel "zbiorczy" i jest podłączony albo do akumulatora albo do bloku silnika. Dam kolejny przykład Yamaha Xj600, do zegarów idzie niezła wiązka przewodów idzie tam od silnika też czarny przewód masowy, jak myślisz po co on tam jest? Według twojej teorii można by podłączyć minus gdzieś od półki, ramy czy mocowania lampy a jednak puścili kabel bezpośrednio od silnika (nie pamiętam dokładnie skąd, albo to szło z aku albo ze wspólnej masy regulatora napięcia przykręconej do silnika). A pojęcia pomyliłeś z tą cysterną, instalacja "dwu przewodowa" czyli z osobnym kablem od masy zamiast masy do ramy stosowana jest w każdej ciężarówce i osobówce, cysterna z paliwem różni się tylko tym że ma specjalne złącze do uziemienia i służy to zupełnie czemuś innemu i nie ma raczej nic wspólnego z instalacją elektryczną pojazdu.

Z tą instalacją nie jest tak, ze jest zła bo tak kiedyś robiono ale można lepiej, tak samo z plusem. Powiedzmy że chcesz podłączyć dodatkową lampę która włącza się w samochodzie wraz z światłami drogowymi (długimi), możesz podpiąć się pod przewód który idzie do reflektora głównego i od niego pociągnąć prąd (pomijając że może kabel się spalić z przeciążenia). Jak to będzie świecić? będzie ale słabo, chyba że żarówka w reflektorze głównym się spali, kable będą się grzać bo ten przewód jest słaby, lepiej puścić osobny kabel od akumulatora (tak jak z ta masą, bo osobny jest lepszy, pewniejszy i da radę podać odpowiedni prąd/masę) i przekaźnik który będzie załączał ta dodatkową lampę.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez moskit122 dnia Nie 0:19, 13 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
lkk1994
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 29 Sty 2011
Posty: 136
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: POLSKA

PostWysłany: Nie 14:42, 13 Lut 2011    Temat postu:

no niestety to ty mylisz pojęcia, w osobówce jest stosowana instalacja dwu przewodowa nie izolowana od masy czyli jak kto woli jedno przewodowa, w cysternie jest izolowana od masy, a uziemienie jednak ma dużo wspólnego z instalacja elektryczna. A tak w ogóle to po co mieli by stosować w osobówce dwu przewodowa tylko po to by zwiększyć dwukrotnie wiązkę przewodów?, a jak wytłumaczysz to ze do żarówki H1 idzie tylko 1 przewód?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moskit122
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 2699
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 120 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: [Wlkp.] Poznań/Kobylin

PostWysłany: Nie 15:20, 13 Lut 2011    Temat postu:

nie zwiększyć dwukrotnie tylko dodać jeden kabel, przyjrzyj się reflektorowi od H1 i H7 drugi kabel podłączysz zazwyczaj do podstawy na której żarówka się opiera. Uziemienie w cysternie działa bardziej na zasadzie piorunochronu, a instalacja jest dokładnie taka sama jak w innych ciężarówkach. Sprzedaje części do ciężarówek, mam dostęp do katalogów części, wszędzie wiązki idą z czarnym masowym przewodem. I wracając do naczepy/przyczepy... jaka logika była by przy instalacji bez osobnej masy żeby przechodziła w taką z osobnym kablem w naczepie? Czemu nie można by przed gniazdkiem przyczepić kabla masowego do ramy? Bo to by się paliło i ulegało korozji, dlatego kabel idzie od silnika wraz z resztą instalacji elektrycznej.

Edit:
poszedłem specjalnie sprawdzić, obiekt badań Citroen Nemo, reflektor halogenowy, żarówka H1 idą 2 kable w wiązce. I przyszła mi myśl... od ładnych paru lat połowa nadwozia samochodu jest z plastiku, jeśli by puścić za Twoją sugestią jeden kabel to jak żarówka by świeciła? Pomyśl, jaki sens miało by ciągnięcie po 50cm kabla masowego od każdego kierunku na błotniku, od każdej lampki w zderzaki, to wszystko jest plastikowe i nie przewodzi prądu, lepiej chyba od razu puścić wiązkę z kablem masowym razem.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez moskit122 dnia Nie 16:12, 13 Lut 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bergu
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 23 Lut 2007
Posty: 651
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 3/5
Skąd: Rybnik

PostWysłany: Pon 23:08, 14 Lut 2011    Temat postu:

włóż do przodu halogen o mocy 1kw lub świeczki
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez bergu dnia Czw 10:32, 29 Wrz 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Porady Wszystkie czasy w strefie GMT
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin