Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Jawka 50 (kaczka, pancerka)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Nasze maszyny
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
mięta
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 04 Maj 2010
Posty: 218
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 14 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 14:10, 15 Sty 2011    Temat postu:

W sumie to do skrzyni nie koniecznie musi być z luzem c3, tam już nie panują takie temp. łożysko jest lepiej smarowane bo olejem ze skrzyni. Również kręcą się wolniej niż na wale bo samo sprzęgło jest już przełożeniem i to całkiem konkretnym (mała zębatka wału, a tarczki sprzęgła) Smile
Ja bym tylko ściągnął te metalowe osłonki i śmigał.

A mam takie pytanie, bo wymieniałeś te mosiężne tulejki. Czy ciasno wchodziły one w otwory w karterach? Bo ja mam jakieś takie co jak wsadzę to zaraz wypadają... ;/
Oczywiście nie montowałem ich.


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Boguś
Bywalec
Bywalec



Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Sob 20:40, 15 Sty 2011    Temat postu:

mięta dzięki za wytłumaczenie Smile Już się wystraszyłem, że będą złe. Tak więc zdejmę tylko te metalowe osłonki. Mam nadzieje, że jakoś ciężko one nie będą schodzić.

Tzn. będę wymieniał te tulejki. Stare są już wybite. Nowe siedzą w zamrażalniku. Jak już się przymierzałem by je wstawić to nawet zmrożone nie wchodziły Sad więc będę musiał podgrzać ten otwór na nie Wink

A i będę musiał jeszcze gdzieś kupić te segery (temat jest w PORADACH) i będę mógł już złożyć silnik Smile <jupi>


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
plusminus
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Maj 2009
Posty: 2330
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 102 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: lubelskie

PostWysłany: Sob 21:07, 15 Sty 2011    Temat postu:

łożyska ZZ są do koła, a jeżeli producent przewidział włożyć do skrzyni luz c3 to miał w tym jakiś cel, najprawdopodobniej chodziło tutaj o niedopracowanie skrzyni, które redukował luz w łożysku. Najczęściej w skrzyni spotyka się łożyska z luzem c3, nawet w cagivie wszędzie są łożyska c3..

Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Boguś
Bywalec
Bywalec



Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Wto 8:32, 15 Mar 2011    Temat postu:

Trochę odświeżę ten temacik.

Wczoraj się zmobilizowałem i wstawiłem w kartery te mosiężne tulejki. Łatwo nie było... ale się udało. Tylko, że żaden wałek nie chce wejść w tą tulejkę - może dlatego, że są nowe? Rolling Eyes

Dziś wstawiłem wał w karter - wszedł bez żadnych problemów.

Cylinder już jest przeszlifowany i czeka na założenie. Co najlepsze to sworzeń tłoka, który kupiłem nie chce wejść w otwór w tłoku Rolling Eyes Te nowe części... więc chyba założę stary sworzeń bo on pasuje. Chyba wytrzyma kolejne kilka lat.

Żeby złożyć silnik muszę kupić oringi (jak by był ktoś tak miły i powiedział mi gdzie one idą - bo ja wiem że są 3 i jeden idzie gdzieś pod kopniak Rolling Eyes ), sylikon i tą śrubę co blokuje kopniak - u mnie w sklepie jej nie mają Confused

I to by było na tyle Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Boguś dnia Wto 8:42, 15 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sniiKe
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 549
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Drawski Młyn [wlkp]

PostWysłany: Wto 13:54, 15 Mar 2011    Temat postu:

Ja do wfmki kupiłem nowy sworzeń i też nie pasowął. Kolega ojca wytoczył mi nowy

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez sniiKe dnia Wto 13:55, 15 Mar 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moskit122
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 2689
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 120 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: [Wlkp.] Poznań/Kobylin

PostWysłany: Wto 14:11, 15 Mar 2011    Temat postu:

źle, źle...
tulejki trzeba rozwiercić po montażu, i trzeba to robić rozwiertakiem stałym przy zachowaniu osiowości, czyli należy mieć do tego odpowiednie przyrządy, do skrzyni na przykład płytę wiertniczą do odpowiedniego silnika lub ćwiczyć rozwiercanie ze złożonymi połówkami, ostatnio się przekonałem że bardzo trudno znaleźć zakład który się tego podejmie... nie wolno też wbijać nic na siłę, tulejki muszą być dokładnie obrobione

sniiKe: jeśli wytoczyłeś nowy sworzeń a nie masz rozwierconej tulejki to dup% dałeś... tulejkę i tak musisz rozwiercić, a i gdyby ktoś proponował Wam rozwiercanie rozwiertakiem nastawnym to też lepiej dać spokój bo rozwiertak nastawny jest zbyt mało dokładny, robi progi i nierówno zbiera materiał.
A wracając jeszcze do luzu łożysk, jeśli kupiłeś alternatorowe do skrzyni to one mają luz C3 zazwyczaj i nie jest to napisane, oznaczenie ZZ tyczy się zastosowaniem uszczelniacza (w tym przypadku metalowy podwójny), poza tym do skrzyni mogą być ciaśniejsze bo tam nie ma takiej temperatury. Poszukaj w internecie są informacje na temat odczytywania oznaczeń łożysk, różne firmy różnie stosują, czasem nie opisują luzów, czasem typu uszczelniacza. Czasem oznaczenie jest zakodowane.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
holipa
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 1869
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 51 razy
Ostrzeżeń: 4/5
Skąd: pomorskie

PostWysłany: Wto 15:59, 15 Mar 2011    Temat postu:

do skrzyń biegów zawsze są ze zwiększonym luzem łożyska. zakodujcie to sobie raz na zawsze

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
sniiKe
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 549
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 2/5
Skąd: Drawski Młyn [wlkp]

PostWysłany: Wto 18:19, 15 Mar 2011    Temat postu:

moskit, sworzeń jest tak wytoczony, że jak zamocze go w oleju, włóże do korbowodu w tulejkę, to opadnie po 3 sekundach

nie umiem inaczej tego opisać ;/


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Boguś
Bywalec
Bywalec



Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Wto 18:29, 15 Mar 2011    Temat postu:

A z tymi oringami mógłby ktoś coś napisać? Czy je się zakłada podczas składania karterów czy już później i w których miejscach je dać? To jutro bym skoczył po nie i może złożył silnik.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moskit122
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 2689
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 120 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: [Wlkp.] Poznań/Kobylin

PostWysłany: Wto 21:51, 15 Mar 2011    Temat postu:

holipa napisał:
do skrzyń biegów zawsze są ze zwiększonym luzem łożyska. zakodujcie to sobie raz na zawsze


skąd bierzesz te dane? ja wiem że trzeba uważać na wale bo nierówno i bardziej się łożyska nagrzewają ze względu na większe obciążenie, co może powodować przy małym luzie zacieranie się łożyska

sniiKe: obrabia się tulejkę a nie sworzeń, nie wiem czym oni je w fabryce robią ale nóż na tokarce chyba nie zrobi tak gładkiej powierzchni jak trzeba, rozumiem o czym piszesz ale to nie znaczy że tulejkę masz odpowiednie dokładnie obrobioną, poza tym pytanie, jeśli obrobiłeś sworzeń to jaki on ma teraz luz w tłoku?

Boguś: mówisz o uszczelniaczach? razem masz 4, 2 na wał, jeden na wałek zdawczy i jeden do pokrywy. zakładasz je podczas składania silnika, na wał przed zębatką i wirnikiem, na wałek zdawczy i do kapy możesz na końcu.
Co do silikonu, ja jestem przeciw, silnik powinno się składać na gorąco a silikon po nałożeniu powinien wyschnąć, jedno drugie wyklucza, bo albo silikon będzie mokry albo kartery wystygną. Lepiej kup klej do silników, bezpieczniejszy i lepszy. Chyba, że chcesz być oldskul to hermetyk albo farba Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez moskit122 dnia Wto 23:36, 15 Mar 2011, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
holipa
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 1869
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 51 razy
Ostrzeżeń: 4/5
Skąd: pomorskie

PostWysłany: Wto 22:18, 15 Mar 2011    Temat postu:

moskit122 napisał:
holipa napisał:
do skrzyń biegów zawsze są ze zwiększonym luzem łożyska. zakodujcie to sobie raz na zawsze


skąd bierzesz te dane? ja wiem że trzeba uważać na wale bo nierówno i bardziej się łożyska nagrzewają ze względu na większe obciążenie, co może powodować przy małym luzie zacieranie się łożyska

właśnie wał powinien mieć luzu jak najmniej . skrzynia biegów tak jak i altrernatory musi mieć łożyska c3 ze względu na nie idealne spasowanie elementów (skrzynia) i obroty oraz obciążenia jakim są poddane (altek)
alternator z tego względu że pasek naciera na niego z jednej strony , i łożysko bez luzu by się zacierało


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moskit122
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 2689
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 120 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: [Wlkp.] Poznań/Kobylin

PostWysłany: Wto 23:53, 15 Mar 2011    Temat postu:

jak to jak najmniej? w MZ ETZ 250 powinno się stosować nawet C4
Łożyska SKF z luzem C3 wytrzymują bez problemu 16k obr, na skrzyni jawki na pewno tyle nie ma i wątpię czy w innych skrzyniach zwykle się tyle osiąga, co do pasowań to ok ale na tak małym wałku i z drugiej strony drugim łożysku na pewno różnicy wielkiej to nie robi, poza tym skrzynie może i idealne nie są ale dość dokładnie pasowane.
Co do zastosowania zwiększonego luzu w alternatorze to jak najbardziej się zgadzam, przyjmuje on podobne obciążenia do wału (w DMP i GMP) dlatego wewnętrzna tulejka dość mocno się rozgrzewa przez co rozszerza się i kasuje luz.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
holipa
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 1869
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 51 razy
Ostrzeżeń: 4/5
Skąd: pomorskie

PostWysłany: Śro 7:59, 16 Mar 2011    Temat postu:

rozbierałem już kilka skrzyń biegów. od moto i od aut i w 90% z nich były łożyka z luzem c3

wał nie powinien mieć luzu na łożyskach , bo to skutkuje szybszym zużywaniem się jego oraz cylindra i tłoka


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
moskit122
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 18 Wrz 2010
Posty: 2689
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 120 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: [Wlkp.] Poznań/Kobylin

PostWysłany: Śro 12:16, 16 Mar 2011    Temat postu:

wał musi mieć luz na łożysku bo przyjdzie temperatura od obciążeń granicznych (GMP i DMP) tulejka w środku się rozszerzy i łożysko się zatrze a może nawet pęknąć, dlatego daje się łożyska o luzie C3 a nawet C4, ten luz kasuje się sam po rozgrzaniu.
Co do skrzyń biegów nie przeczę, ze takie się stosuje ale jeśli założymy w jawce z mniejszym luzem to nic jej się nie stanie, łożysko w skrzyni rozgrzewa się równomierniej, ma mniejsze obciążenie, mniejsze obroty do tego wałek jest krótki przez co błędy w pasowaniu tez nie grają dużej roli. Więcej szkody narobi nieosiowo rozwiercona tulejka na wałku pośredniczącym niż łożysko z mniejszym luzem niż C3.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Boguś
Bywalec
Bywalec



Dołączył: 09 Maj 2010
Posty: 78
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Łódź

PostWysłany: Śro 16:58, 16 Mar 2011    Temat postu:

Jak będę miał odpowiedź na to pytanko co zadam teraz to mogę składać silnik. W którym miejscu na wałek zdawczy mam dać tą podkładkę?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Nasze maszyny Wszystkie czasy w strefie GMT
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3, 4, 5  Następny
Strona 4 z 5

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin