Chcesz schudnąć przed Sylwestrem?
Kup Teraz a 30 dniową dietę otrzymasz za darmo!
Tylko 137 zł TRIZER + indywidualna dieta
Wszystko o puchnących tłokach.
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Forum ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
xiang
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 22 Paź 2008
Posty: 347
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 17:59, 30 Mar 2009    Temat postu: Wszystko o puchnących tłokach.

Witam wszystkich kolegów z forum, chciałbym z Wami poruszyć temat dotyczący rozszerzalności cieplnej aluminium, budulca tłoków. Do klasycznych objawów puchnącego tłoka należą takie sytuacje, gdy na zimnym silniku idzie pięknie, ma moc, a gdy się nagrzeje to się muli, przygasa, nie ciągnie, nie ma mocy, nie trzyma wolnych obrotów. Spowodowane jest to tym, że tłok wskutek spalania benzyny narzewa się, a co za tym idzie - jego objętość rośnie. Pierścienie tłokowe są dociskane do gładzi cylindra, w takiej sytuacji szybko się zużywają. Powstają w ten sposób opory, które obniżają moc. Fizyka uczy nas,że metale charakteryzują sie dużym współczynnikiem dylatacyjnym; (dylatacja - rozszerzalność), tak więc każdy tłok puchnie. Nie ważne czy jest on w waszym silniku w Jawce, czy w bolidzie Jensona Buttona. Każdy tłok wskutek ogrzewania zwiększa swą średnicę o mniejszą lub większą wartość. Jednakże nikt z kierowców wyścigowych nigdy nie powiedział: "aaa,.... tłok mi puchnie". I właśnie dlatego mówimy że tłok puchnie, gdy po osiągnięciu przez silnik temperatury eksploatacyjnej cylinder jest "za ciasny"na to, by tłok się swobodnie w nim poruszał, ślizgając pierścieniami o gładź. Prawdę mówiąc, cylinder też puchnie. Mniej lub więcej, też ma swoją rozszerzalność. Prawidłowo dobrany tłok do cylindra powinien mieć zbliżony doń współczynnik rozszerzalnośći cieplnej, wówczas będą puchnąć równomiernie bez ryzyka zatarcia, poprzez tłok, który woła : "mam za mało miejsca". I właśnie dlatego, gdy wskutek wzrostu temperatury silnika nie obserwujemy spadku mocy, to mówimy, że tłok nie puchnie, mimo iż swoją rozszerzalność ma. Zazwyczaj tłoki produkowane w Czechach nie puchną, dobrze się sprawują, a cińskie, polskie, produkowane z innych surowców puchną i mają niewłaściwe rowki na tłok, (znawcy tematu wiedzą, że silnik 223 lubi "dzwonić na polskich tłokach"). Chciałbym się Was zapytać, jakie zabiegi termalne możemy stosować, by ograniczyć puchnięcie? Gotowanie w oleju coś da? Kto z Was kupił kiedyś puchnący tłok?
Chcę z Wami o tym pogadać, proszę o mądre wypowiedzi. Pozdro.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
macq
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 132 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Pon 18:53, 30 Mar 2009    Temat postu:

Gotowanie w oleju pomoże, ale na krótką metę- AK12 to nie jest stop na tłoki, a polacy z niego robią co popadnie- niestety.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Tomek15
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 26 Sie 2008
Posty: 366
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 2/5

PostWysłany: Pon 19:24, 30 Mar 2009    Temat postu:

No to tak jak wygotować to w oleju?? krok po kroku w chałupniczych warunkach
Cytat:
"Prawidłowo dobrany tłok do cylindra powinien mieć zbliżony doń współczynnik rozszerzalnośći cieplnej, wówczas będą puchnąć równomiernie bez ryzyka zatarcia..."
Z tego rozumiem że jak mamy czeski cylinder i polski tłok to źle się zgrywają bo ten czeski cylinder jest z tych niby lepszych materiałów i powiedzmy mniej puchnie a tłok polski ze słabszych i więcej puchnie i mamy spadek mocy ale jak już powiedzmy mamy almota cylek i tłok to są zrobione raczej z takich samych materiałów i "puchną równomiernie" czy dobrze myślę jeśli tak to prosze sprostowanie
a i może będę robić szlif to powiedzcie mi jakie czynności przygotowywujące wykonać Smile
wpadnijcie jeszcze tu na chwilkę http://www.jawa50.fora.pl/usterki,3/muli-troche,6961.html Very Happy


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Tomek15 dnia Pon 19:27, 30 Mar 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
macq
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 132 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Pon 20:07, 30 Mar 2009    Temat postu:

Od kiedy cylindry puchną? Albo inaczej: od kiedy zmniejszają swą średnicę przy nagrzewaniu?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
przemo
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 30 Wrz 2008
Posty: 1637
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 24 razy
Ostrzeżeń: 4/5
Skąd: Ryki( Lubelskie )

PostWysłany: Pon 20:10, 30 Mar 2009    Temat postu:

Kolega źle chyba sformułował wypowiedź. Jak powszechnie wiadomo metal rozszerza się pod wpływem wyzszej temperatury. Więc koledze wydaję się że jak jest taka sama temperaturka to tłok i cylek rozszerzają się tak samo...

Użyłem słowa powszechnie Twisted Evil


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lopez
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 2300
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 46 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Suchedniów

PostWysłany: Pon 20:12, 30 Mar 2009    Temat postu:

A z czego jest zrobiona tuleja cylindra? Z aluminium? Blue_Light_Colorz_PDT_07

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
xiang
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 22 Paź 2008
Posty: 347
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 5:28, 31 Mar 2009    Temat postu:

Tuleja cylindra jest wykonana ze stopu stali, ma ona na ogół mniejszy współczynnik rozszerzalności niż stopy aluminium, z którego wykonany jest tłok. Jeśli kupujemy komplet cylinder, tłok i pierścienie, to chyba nie powinny puchnąć, bo chyba w fabryce umieją dopasować materiały, ale głowy nie dam. Poza tym puchnięcie to tylko jeden z wielu defektów tłoka. A jak się gotuje w oleju to nie wiem.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Lopez
Moderator
Moderator



Dołączył: 17 Sie 2007
Posty: 2300
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 46 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Suchedniów

PostWysłany: Wto 10:47, 31 Mar 2009    Temat postu:

A zawsze myślałem, że tuleja jest zrobiona z żeliwa... Rolling Eyes

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hakuj
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 21 Sie 2007
Posty: 1697
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Cieszyn - okolice

PostWysłany: Wto 12:45, 31 Mar 2009    Temat postu:

z różnych rzeczy robią tuleje , ale nie z aluminium Wink Ja w simku mam na 90 % tłok od żyda ... gdy jest zimny to idzie naprawde super , ale podczas ostatniej dlugiej trasy do " Czarnobyla " ( xD ) odczuwalem to najbardziej , z każdym kilometrem byl slabszy i slabiej wkrecal sie na obroty , trasa wynosila ok 11 km prawie caly czas na pelnym gazie ....

Jeszcze zastanawia mnie to czy puchnacy tłok może byc winny problemom z odpalaniem letniego silnika ? Mój sim jak zimny to ładnie pali gdy goracy też , ale gdy schlodnieje z 5 min to bardzo trudno go zapalic z kopa , prawie nigdy sie to nie udaje .... zawsze musze leciec na pycha parenascie metrow .... probowalem juz wszystkiego , gaszenia na ssaniu bez , odpalaniu ze ssaniem , bez z pelnym gazem itp ..... zaplon raczej dobrze ustawiony bo ma moc i nie strzela , probowalem innych świec ...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
macq
Emerytowany Moderator
Emerytowany Moderator



Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 3317
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 132 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Rzeszów

PostWysłany: Wto 13:12, 31 Mar 2009    Temat postu:

Cytat:
Tuleja cylindra jest wykonana ze stopu stali
Od kiedy?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
xiang
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 22 Paź 2008
Posty: 347
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 17:11, 31 Mar 2009    Temat postu:

Jest wykona na z żeliwa, przepraszam za wprowadzenie w błąd. To miało być stop żelaza a nie stali.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pawkli
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Głogów

PostWysłany: Czw 18:22, 16 Kwi 2009    Temat postu:

HAKUJ masz taki sam problem co ja z jawą moją , myslisz że to przez puchnący tłok ?? ja mam oryginaly jeszcze więc nie powinien ale nie wiem

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
xiang
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 22 Paź 2008
Posty: 347
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 8:40, 17 Kwi 2009    Temat postu:

A oglądałeś go? Był błyszczący czy matowy? Gdzie kupowany?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
pawkli
Częsty bywalec
Częsty bywalec



Dołączył: 15 Maj 2008
Posty: 116
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Głogów

PostWysłany: Pią 10:47, 17 Kwi 2009    Temat postu:

nie nie oglądałem go juz dawno , a kupiony był razem z motorem bo jest oryginalny

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
hakuj
Wymiatacz
Wymiatacz



Dołączył: 21 Sie 2007
Posty: 1697
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 45 razy
Ostrzeżeń: 5/5
Skąd: Cieszyn - okolice

PostWysłany: Pią 12:48, 17 Kwi 2009    Temat postu:

mój minimalnie lepiej zaczął ostatnio palic od kiedy uszczelniłem jeszcze oprocz uszczelki powierzchnie miedzy cylindrem a głowica . Nie zawsze pali od pierwszego ale ponad tydzien go nie brałem na pycha , tylko trzeba bylo troche kopnąć ... zobaczymy jak będzie po przerwie bo nie jezdzilem niczym od soboty z powodu grypy .... Ehh jeszcze w wsk znowu iskra zniknęła pewnie zaś platynyki bo chodzila bez najmniejszych awari ponad miesiac w ciężkich warunkach xD

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum JAWA 50 i OGAR 200 FORUM Strona Główna -> Forum ogólne Wszystkie czasy w strefie GMT
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


Bluetab template design by FF8Jake of FFD
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin